James Ellroy: Gyilkos az úton


De én úgy éreztem, hogy rosszul működő gép vagyok. Mintha egy fogait vesztett fogaskerék pörögne bennem, amely tetszése szerint mozog a testemben, keresi a gyenge pontokat, hogy a nyomás alatt kicsinek érezzem magam.

Tartalom:
Martin Michael Plunkett okos, magas, jó kiállású férfi különleges fantáziával. Rajong a krómacél szerszámokért, a Sötét Sebészről szóló képregényekért, és egy különlegesen átalakított furgonnal utazgat Amerikában. És gyilkol. Gátlástalanul, kiszámíthatatlanul, meghökkentő hidegvérrel szolgálja a fejében zsibongó hangokat, amelyek mindig újabb, mindig vadabb tettekre sarkallják. Charles Mansont lenézi, Ted Bundyt nevetségesnek tartja; a rendőrség a létezéséről sem tud, ő meg egyre kegyetlenebb, egyre különlegesebb halálnemeket választ áldozatainak. Amikor az FBI különleges, kifejezetten a sorozatgyilkosokra specializálódott egysége végül mégis elfogja, alig néhány tettét tudják rábizonyítani. Ő viszont mindent el akar mondani. Visszaemlékezéseiben felkavaró őszinteséggel és zavarba ejtő pontossággal eleveníti fel életét - amely azt bizonyítja, hogy a Gonosz létezik: egy szürke furgonnal bejárta Amerikát.

Véleményem:
Amikor a fülszöveget olvastam az első gondolatom az volt, hogy: hű, ez aztán igazán brutális lesz. Aztán, ahogy beljebb és beljebb jutottam, inkább egy teljes nyugalommal megírt memoárt véltem felfedezni, amelyben a rengeteg gyilkolást olyan természetességgel meséli, hogy az már valami borzasztó. Azonban az tetszik, hogy belátást nyerünk a sorozatgyilkos elméjébe, aki visszagondolva a tetteire nem mentegeti magát, nem magyaráz inkább tárgyilagosan nyilatkozik. Ellroy gyilkosa az a furcsa, csendes típus, akitől megfagy a vér az ereinkben. Ez pedig azért van, mert már nem igazán emberi. Igazán valósághűvé tette a művet az, hogy érintőlegesen belevonta a Manson családot, majd később Charles Manson kultúrájának tudatos rombolásával adott neki egy különleges ízt. 
A történet igazán félelmetes és hátborzongató az eredendően embertelentől, ami öröktől fogva létezik és pusztít e világon. Viszont kezdetek óta keressük, kutatjuk a választ arra, hogy hogyan képesek elkövetni emberek brutális kegyetlenségeket mások iránt. És nagyon remélem egyszer megtaláljuk ezeket a válaszokat!

Összességében:
Rendkívül olvasmányos és felkavaró!

Idézetek:
Keserves volt a visszaszorított belső élet, de az erő, amit cserébe nyertem, nem engedte, hogy elfertőződjön a seb.

Reggelenként felébredtem, egyszerre éreztem magam frissnek meg hátramaradt félelemmel elteltnek és tudtam, hogy olyan irányítóberendezés működik bennem, amely mindig megtart majd a szakadék szélén.

Köszönöm, hogy elolvastátok!
Puszi, B!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Péntek Tünde - Csak még egy perc

Vi Keeland - A játszma

L. J. Shen - a szélhámos (bostoni bikák 4.)